نصب و اجرای ژئوتکستایل و ژئوممبران

نصب و اجرای ژئوتکستایل

نصب لایه های ژئوتکستایل به سرعت و با دستگاه مخصوص خود انجام میشود که این دستگاه عملکردی سشوار مانند دارد و با حرارت رساندن به لایه های ژئوتکستایل اتصال بین لایه ها را انجام میدهد.

ژئوتکستایل ها با عرض های مختلف تولید و بفروش میرسد، این لایه ها از لبه ی استخر باز شده و با فاصله ی چند سانتی متری همپوشانی میگیرد و بوسیله اتوی مخصوص ژئوتکستایل روی هم نصب شده و در نهایت استخر بطور کامل با لایه ی ژئوتکستایل پوشانده میشود.

در برخی از مناطق نیاز به اجرای ژئوتکستایل تقریبا الزامی است چرا که وجود سنگریزه ها و ناهمواری در سطوح داخلی باعث تخریب ورق ژئوممبران شده و در وهله اول ترک خوردگی بر اثر فشار سنگ ها در ورق و در نهایت منجربه پارگی ورق ژئوممبران می شود.

ابزار نصب ژئوتکستایل نوعی از سشوار های صنعتی است که همانند دیگر سشوار های خانگی و آرایشی تولید هوای گرم میکند اما با این تفاوت که سشوار های صنعتی دمای هوای گرم تولیدی و فشار باد حاصله تا ده ها برابر سشوارهای  عادی است و حرارتی در حدود 50 تا 700 درجه سانتی گراد را میتواند تولید کند.

این ابزار کاربرد های بسیار زیادی دارد که صنایع بسته بندی و خشک کردن و رنگ زدایی از دیگر کاربرد های این ابزار است. مزیت فوق العاده مهم این ابزار عدم تولید شعله آتش است چرا که شعله های آتش ممکن است به سطح کار اسیب برساند و باعث سوختگی میشود.

نصب و اجرای ژئوممبران

روش و مراحل نصب و اجرای ورق های ژئوممبران در استخر های خاکی و غیرخاکی.

در برخی مناطق پس از گود برداری به لایه هایی از شن و خاک دانه ای برخورد خواهیم داشت و موجب سنگی و دانه ای بودن بستر داخلی استخر حفر شده میشود. همین موضوع باعث میشود استخر کشاورزی یا ذخیره آب شما نیاز به عملیات تسطیح و مسطح سازی و همچنین از بین بردن لایه سنگی در تماس با ورق ژئوممبران دارد.

برای برطرف کردن مشکل وجود سنگریزه و دانه ای ازخاک نرم نیز نباید استفاده شود و این تصور که در دیواره ها با ریختن لایه های خاک نرم مشکلی ایجاد نخواهد کرد نادرست و غیر اصولی است. در طی مدتی که استخر آبگیری میشود فشار آب به دیواره ها و کف وارد میشود و به مرور زمان این فشار سطح خاکی نشست کرده و سنگهای زیر آن بالا می آیند و به ورق ژئوممبران آسیب میزنند.

بهترین راهکار در این موارد اجرای کاه گل بر روی سطح داخلی استخر و یا استفاده از لایه های نمدگونه ی ژئوتکستایل است که موجب تسطیح و تقویت خاک میشود و عمر ورق استخر را افزایش میدهد.

در استخر های خاکی پس از گود برداری و تسطیح کف و دیواره ها نوبت به اجرای ورق ژئوممبران میشود.

برای اجرای ورق برروی سطح خاکی باید استخر بصورت شیبدار باشد و شیب نیز کافیست به گونه ای باشد که ورق از جوانب استخر درگیر با فشار جانبی خاک نباشد تا در طول دوره ی بهره برداری ازاستخر دچار ریزش خاک و تخریب نشود.

ورق های ژئوممبران بعد ازانتقال به محل پروژه و نصب لایه های ژئوتکستایل وارد فاز نصب میشود. سرعت باد، دمای محیط و شرایط جوی پروژه در امر نصب و امنیت اجرایی جوش ها تاثیر گذار است و برای مثال اگر باد به شکلی باشد که برای اتصال لایه ها به یکدیگر توسط دستگاه جوش، باد مانع انجام کار نشود و کار دستگاه را مختل نکند.

همچنین دمای هوا در محیط پروژه جهت تنظیم دمای جوش دستگاه تاثیر گذار است چرا که در صورت درست انجام نشدن جوش های لایه ای ورق ها، در مدت کاربری امکان ایجاد مشکل در محل جوش ها افزایش می یابد و مشخصا در صورت ایجاد این مشکلات احتمالی، کل پروژه و استخر بلا استفاده شده و عملا زیان مالی را در پی دارد.

در بیشتر موارد و بخصوص استخر های با متراژ پایین ورق های ژئوممبران در بیرون از پروژه و در سطح صاف کنار استخر برشکاری شده و سپس بصورت لایه های متصل برداشته شده و داخل استخر جای گذاری میشود.

معمولا برش های ورق برای بخش های حاشیه ای استخر و اصطلاحا در چهار گوشه انجام میشود که برای انجام این کار، ورق های ژئوممبران به لایه های مثلثی شکل برش میخورد تا در گوشه ها جایگذاری کرده و نصب انجام شود. دستگاهی که جوش ورق توسط آن انجام میشود دستگاه جوش ورق پلی اتیلن (وج ولدر) نامیده میشود با اتوماسیون بالا لبه های پلی اتیلنی ورق های ژئوممبران جوش خورده و یکدست میشود.

عملکرد این دستگاه های با گوه غلطکی به شکلی است که از دو لبه ی ورق ها روی غلطک جوش قرار گرفته و با عرض اورلب حدودا 80 تا 160 میلیمتر و تا 450 درجه سانتی گراد حرارت تولید میکند.

این دستگاه بصورت اتوماتیک حرکت می کند و عملیات جوش را انجام میدهد و اپراتور نصب با کمک نردبان چوبی مخصوص همزمان با کنترل حرکت دستگاه جوش، سطح کار را بوسیله  یک پارچه تمیز میکند تا عملیات جوش ورق به بهترین نحو ممکن بین لایه های ژئوممبران انجام شود.

تمیز نبودن سطح ورق موجب اختلال در سیستم جوش میشود و همچنین ممکن است به دستگاه آسیب برساند و پایان کار را به تاخیر بیندازد.

دستگاه جوش با توجه به دمای محیط، میزان رطوبت، شدت باد و دیگر مسائل محیطی تنظیم میشود که دمای مورد نیاز جوش و سرعت حرکت دستگاه از مواردی است که تنظیم میشود تا عملکرد سیستم به حداکثر برسد.

مطالعه کنید : زهکشی و آب بندی گود ساختمانی